Bátor naplója

Bátorkodom megosztani Veletek mindennapjaim élményeit, érzéseit.

LEGJOBB KÉPEIM

Utolsó kommentek

  • Zsuzsa89: Gratulálok az ezüsthöz! Nagyon jó kis buli lehetett!!! (2013.05.10. 22:55) Olimpiai ezüst!
  • Zsuzsa89: Nekem ez a kép nincs is meg!!! (2013.01.09. 21:52) Piri mami az unokáival
  • Dittta: Nagyon jók a rajzaid!!!! :) (2012.06.13. 20:09) PIK(ásszóbá)TOR
  • Zsuzsa89: Kedves Bátor! Eszter nevében is köszönjük az éneket, nagyon szépen szólt, ügyi vagy! (2012.05.25. 14:30) Elindult a hétpettyes...
  • Dittta: Ez lett a kedvenc dalom. :) Tündér vagy! :) És olyan szépen ejted a szavakat! Zene füleimnek! :) (2012.05.24. 21:16) Elindult a hétpettyes...
  • Utolsó 20

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Ne vegyetek kivágott fát karácsonyra!

2007.12.20. 11:46 Baator

            Érkezése eleinte valami növekvő, boldog várakozást, suttogó csendet, megbocsátó jóságot és – valahonnét – fenyőillatot jelentett.             Nagyanyám az öreg szekrénybe hajolva zörög valami papírokkal, dobozokkal, aztán feláll, és a fejét csóválja:-         Hová tettem, hova tettem?A keresett holmi – persze karácsonyi csomagban – tehát itt van a szekrényben, vagy ott kellene lennie…, mert a Jézuska már előre meghatározta, és talán átadta a nagyanyámnak megőrzésre…            Ilyenkor behunyom a szemem, mintha aludnék -, mert nagyanyám gyanakodva néz a körülbelül négyével és akkor még egyetlen unokája ágya felé…-         Alszol, kisfiam?Válasz nincs, tehát a jeles unoka – alszik… 

* 

Később a kis Jézus születése elkülönült a karácsonyfától, amelyet újabban angyalok hoztak valamelyik közeli erdőből – de Jézuska parancsára -, mert egyes tudálékos negyedikesek szerint: Betlehemben nincs fenyőfa, viszont az angyalok mindenütt jelen vannak – itt az iskolában is, és ha Berta Jancsi a „rossebeket” emlegeti, befogják a fülüket…Pár év múlva baráti köröm már maga szerezte be a karácsonyfát, s ebben a beszerzésben már én is lelkesen segédkeztem – persze önzetlenül -, mondhatnám, sportból, hiszen mi a karácsonyfát Ódor bácsitól, az erdésztől kaptuk. Barátaim tehát úgy jutottak a karácsonyfához, ahogy tudtak… Szóval…, ugye, finoman körülírva: „gazdája híre nélkül”, ami a lopásnak kétségtelenül irodalmi nyelven való kifejezése. Ezek az idők azonban elmúltak, akár a fiatalság, és az ünnepi karácsonyfát manapság úgy veszi meg az ember, mint egy pár csirkét vagy negyed kiló liptai túrót a piacon vagy a piac mellett, ahol egész erdő van kisebb és nagyobb fenyőfákból, akik talán még nem is tudják, hogy halálra vannak ítélve. A fölszívott nedvek tartanak még az érhálózatban, a nap süt, és egy kicsit szűk ugyan a hely, de a csemetekertekben is szűken álltak egymás mellett, bár a sok ember és a lárma kissé idegen…Jövök-megyek én is a kis fenyők között, és régen ellobbant karácsonyokra gondolok. Nézegetem őket, némelyiket már fel is állítom, és igyekszem megszeretni valamelyiket. -         Talán ezt?Igen! Ennél szebb kis fa nincs az egész piacon. Összenyomott ágait kiegyenesítem, és talpra állítom, hogy levegőhöz jusson és megtalálja önmagát..., és aztán: megismerjen engem is…S amint hazafelé megyünk, arra gondolok: talán kicsit korán vettem meg a karácsonyfát… De semmi baj! Teraszunkon van egy múlt századbeli óriás köcsög, abba állítom a kis fát, és egyelőre még vizet is adok neki. Így is történt. A terasz tágas. A nyári nádszékek nagy, öreg ládámon kuporognak már, a sarokban egy kis vágott fa, és a falról egy kitömött vadmacska nézi közönyös üvegszemével a múlandóságot. És nézi a kis cinkéket és verebeket is, akik már majdnem megkopasztották, mert több tavaszon a vadmacska szúőrével bélelték ki fészkeiket. Sőt az idén már fecskéink is voltak, akiknek fészke elpusztulhatott valahol, mert elég későn jelentkeztek, s még akkor is napokig tanakodtak, hogy: hát megfelelő és barátságos hely lenne-e ez a hely a jövendő fecskegyerekeknek…?Végül is: gyorsan összecsapták a fészket, ami elég gyengén is sikerült, amiből arra következtettünk, hogy alighanem új házasokról van szó… A teraszt pedig, az ideges és félénk kismadarakra való tekintettel, nem használtuk. 

* 

A kis fenyőfát tehát – ami majd csak lesz karácsonyfa – beleállítottam az óriás köcsögbe, és magára hagytam, hogy ismerkedjék a kerttel, ahova jól kiláthat, s amelyben más fák között rokonfenyők is vannak, s amelyek zsongva üdvözölték kis fámat: - Nini! Rokongyerek.- Itt jó és szép minden – nyújtózkodott bágyadtan a kis fenyő -, szabadabban jár a szél, s az öreg rokonok között szinte otthon érzem magam… Bár kicsit még bódult vagyok…- Elmúlik – biztattam, mert mit is mondhattam volna? – Próbálj aludni…- Igen – suttogott a kis fa. – Kicsit álmos is vagyok, mert hosszú és lármás volt az út…, és minden…, de az öreg rokonok nyelvén a hazai szél beszélt… 

* 

Az idő alkony felé kicsit meghidegedett, és másnap reggel a kis fát élénkebbnek láttam, s arra gondoltam: miért nem árulnak gyökeres kis karácsonyfákat, amit az ember, a gyerek, ünnepek múltával kiültethetne a kertbe, a parkokba, akárhová…, hogy tovább éljenek, mint annak az évnek karácsonyi emlékei…- Igen – suttogott -, bár az átültetett fa egy darabig úgy érzi, mintha gyökértelen lenne…- De ez az érzés aztán elmúlik, ugye?- El, persze, s én már el is feledtem az éjjel, mert Hu járt ere, a bagoly, és csodálkozott, mert eddig nem látott itt…- Mondott valamit?- Nem… Csak nagyon nézett, s azt kérdezte: nem szenvedek-e? Furcsa, ugye…- Hu bolond – mérgelődtem -, miért szenvednél? Nem vagy szomjas?- Nem. Néha mintha kicsit aludtam volna, mert álmodtam is… Hiszen ilyenkor nincsenek fecskék, és ott, a fészek peremén mégis ültek hárman… Csak néztek…, és hajnal felé elrepültek.Elgondolkodtam ezen az álmon, és megsimogattam a kis fa egyik ágát, hogy próbáljon aludni, az öreg fenyők zsongását úgy is hallja… 

* 

Aztán pár napig nem látogattam meg a kis fát, mert arra gondoltam: lassú haldoklásában talán szenved, és – igen – elég szenvedést láttam már, és – vigasztalásképpen – eleget hazudtam már életemben: talán már nem is él… Ami – bevallottam magamnak – megnyugtatott volna.De nem így lett!A kis fa még négy nap múlva is nagyon élőnek látszott, nyújtózkodó ágai mintha mondani akartak volna valamit. - Már csak pár nap van hátra – mondtam, csak hogy mondjak valamit -, aztán kigyulladnak a gyertyák az ágaidon, és minden más fény elalszik a szobában… Szép leszel…- Igen – nyújtózkodott a kis fa -, és aztán el is múlik minden, és talán újrakezdődik minden…- Nem értem! – döbbentem meg.- A fecskék mondták! A három kis fecske minden éjjel megjön álmomban…- Három? Öten voltak…- Igen, mondták is az öregek, de a hosszú úton egyet megölt a sólyom s egy elpusztult a hálóban, amelyet a tengerparton emberek feszítettek ki a vándorló madarak pusztulására. Tudod: azok – így mondták a kis fecskék álmomban -, akik nagyon szépen énekelnek.- Santa Lucia… Santa Lucia… Ezt énekelték, és megfojtották a rigókat, a poszátákat és a fülemüléket is. Megfojtották a dalt…- Igazat mondtak – komorodtam el -, igazat mondtak!És arra gondoltam: az emberek nem fojtják meg végül önmagukat is…?- És Hu, a bagoly is járt erre az éjjel – suttogott tovább a kis karácsonyfa -, de mintha a fecskéket nem is látta volna. Hajnal felé aztán én is aludtam egy kicsit, s amikor felébredtem, már üres volt a fecskefészek. És most kicsit álmos is vagyok. És az öreg fenyők csak úgy maguk közt suttognak… Nem értem őket…- Hát aludj, kis fám – gondoltam, és otthagytam az öreg köcsögben, de mintha mégis velem maradt volna, mert egész nap rá gondoltam, meg az öreg fenyőkre is, amelyeket kivágnak jövőre, s a helyükre házak épülnek…Végül csak házak lesznek és csak emberek…?És arra is gondoltam, nem veszek többé haldokló kis fenyőfát még hátralevő karácsonyaimra, csak egy ágat, hiszen amiért veszem a kis fákat s a kis gyertyákat, az emlékezés és a szeretet lángja nem bennük, hanem énbennem magamban van. Ez megnyugtatott.Milyen könnyen nyugtatja meg magát az ember…!Aztán pár nap múlva újra meglátogattam a kis fenyőt, és nyugalmamnak megint vége lett. Mintha aludt volna, de amikor ki akartam osonni, utánamsuttogott, hogy nem alszik, csak egy kicsit szomorú. - Miért?- A bagoly járt erre megint az éjjel, és le is szállt ide a párkányra, mert ő megérzi a romlást és a pusztulást…- Miféle pusztulást…?- A bagolynak csodálatos szeme van. Belenézett ebbe a nagy edénybe, és megmondta, hogy… hogy nincs gyökerem… Az a kis víz, amiben állok, csak azért van, hogy megérjem még a karácsonyt… és félholtan is örömet szerezzek, mert ez a rendeltetésem… És ez nagy öröm lesz mégis, mert amíg örömet tudok szerezni: élek is!A kertben sóhajtva zsongtak az öreg fenyők, a kopott vadmacska üvegszeme homályos lett, és nem nézett sehova, s lent, a vastag avaron egy öreg varjú totyogott…- De a kis fecskék újra itt voltak – suttogott tovább a kis fa nagyon halkan -, és látogatásuk kárpótolt mindenért, pedig sok szomorúságról is beszéltek. - Miről?- Égő házakról és halott emberekről, kínlódó anyákról és sebesült gyermekekről…, mert háború őrjöng téli szállásuk körül, embertelenség és testvérgyilkosság… És azt mondták a kis fecskék: bármi történjék is, millió tőr és csapda leselkedjék rájuk, tűzön-vízen keresztül is visszajönnek ide, nemcsak azért, mert itt születtek, nemcsak azért, mert itt a fészek és az otthon, de elsősorban most azért is, mert ebben az országban béke van.  

(Fekete István: A karácsonyfa. 1968)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://molnarbator.blog.hu/api/trackback/id/tr83537139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jázminka 2007.12.21. 23:42:01

Sziasztok! Akkor most mégsem kell annyira pironkodnom? Képzeljétek, pár hete írtam pár sort a Nők Lapjába Éljenek a fenyők címmel, és két héttel később újra téma lett, de hogy? Az emberek letorkolltak, hogy ez egy hagyomány. Meg hogy romantikus próbálkozás védeni a fákat, mert ezeket a fenyőket direkt ezért ültetik. Valaki káposztához hasonlította, hogy azt is azért termesztik hogy ő megegye, akkor ne egyen káposztát? Fabútorokat se vegyen? Pedig én senkit sem korlátozni akartam. Csak megosztottam az emberekkel, hogy máshogy is lehet. Nyolc éve nem állítok fát, megelégszem fenyőágakkal, hangulat és illat így is ok szerintem. Még fokozni is lehet illóolajokkal, ha intenzívebb fenyőillatot akar valaki. Most, hogy kertes házban lakunk, a kinti fenyőt fogom feldíszíteni. Benn pedig lesz egy mini műfa, nagyon kis édi. Ajánlottam még az újságban a cserepes fenyőt is. Teljesen kiakadtam a hozzászólásokon. Senki sem értett velem egyet. Úgyhogy már kezdtem azt hinni, hogy tényleg egy naív, romantikus hülye vagyok. Aztán arra jutottam, hogy inkább maradok ilyen, minthogy legyek olyan. Nagyon megörültem a felhívásotoknak! Bocsi, ha kicsit elkanyarodtam Bátortól, de olyan jó volt elmondani Nektek. Puszi Csipiről! O.K.
süti beállítások módosítása